HANDOUTS
2017
Torsdag 14. september
09:30 – 12:00 Effective Integration of academics and behavior in a multi-tiered framework - Handout
Steve Goodman, Michigan’s Integrated Behavior and Learning Support Initiative, USA
13:00 – 14:00 Parallellsesjon 1 – Les mer om innholdet i de ulike foredragene her
1.1 MTSS Bridging Gaps to Promote Student Success
Steve Goodman, Michigan’s Integrated Behavior and Learning Support Initiative, USA
1.2 Inspeksjonens syv dødssynder – hva skal til for å gi elevene opplevelsen av tilstrekkelig voksenstøtte ute
i friminutt?
Kaja Asmyhr, Nøtterøy kommune
1.3 Hva må til for å få til god implementering?
Anette Arnesen Grønlie Utviklingsavdeling barn ved NUBU og Laila Kristoffersen Mikalsen, Bufetat Sør
1.4 Forankring, kompetansebygging og ny praksis gjennom arbeid med PALS- modellen – våre to første år som
PALS-skoler
Viviann Midtbø, Skavøypoll skole, Annelin Refvik Raudeberg skole og Jens Frode Vågen Skram skole.
1.5 Effekten av språkstimulering: Hva kan gjøres for å øke barns ordforråd og språkforståelse?
Monica Melbye-Lervåg, ISP
1.6 Barn som strever i matematikk. Hva kan vi gjøre?
Anita Lopez Pedersen, ISP
1.7 Rektor på en PALS-skole -
Henrik Fridorf, Bondi skole
14:30 – 15:30 Parallellsesjon 2 - Les mer om innholdet i de ulike foredragene her
2.1 PALS som verkemiddel for å lukkast på ungdomssteget - PALS og Dalekunst
Magnar Helland, Dale barne- og ungdomsskule
2.3 PALS i en digital skolehverdag
PALS-teamet, Hagaløkka skole
2.4 Hva hemmer og fremmer implementering av forskningsbasert kunnskap i grunnskolen?
Terje Ogden, NUBU
2.5 Den forebyggende mobbesamtalen -Handout1 - Handout2
Toril Johnsrud og Arild Sandvik Harestua skole
2.6 Klasseledelse gjennom arbeid med relasjoner
Torgunn Skaaland, Asker kommune
16:00 – 17:00 Digital mobbing. Hvem, hvordan, hvorfor – og hva kan voksne gjøre? - Handout
Elisabeth Staksrud, Institutt for medier og kommunikasjon, UiO
Fredag 15. september
09:00-10:00 Læringsmiljø og psykisk helse - Handout
Edvin Bru, Læringsmiljøsenteret
10:30-12:00 Parallellsesjon 3 - Les mer om innholdet i de ulike foredragene her
3.1 Skolens bruk av kartleggingsverktøy og kartleggingsverktøyenes kvalitet: Implikasjoner for tidlig oppdaging og oppfølging av barns læringsvansker og utvikling av sosial atferd og lesing.
Anne Arnesen, ISP - NUBU og Wilhelm Meek-Hansen, NUBU
3.2 Kognitiv kollaps
Kristian Øen, Norsk Lærerakademi
3.3 Fair Play
Melinda Løver, Bragernes skole og Trine Enersen, Øren skole
3.4 Forsterket forebygging- PALS-kontrakt – ett av 6 ulike tiltak
PALS-teamet på Tverlandet skole
3.5 Hvordan ivareta PALS når flere satsinger skal ha plass i skolen
Eva Nohr, Kjerringøy skole og Marianne Egeberg Kolobekken, Kurland skole
Mona Engebretsen, Blakstad skole
13.00 - 15:00 «Slik fremmer vi barn og unges psykiske helse, forebygger psykiske lidelser og får en mer fornuftig samfunnsøkonomi»
Handout
Arne Holte, Psykologisk institutt, UIO