top of page


Parallellsesjon 3 fredag kl. 10.30 - 11.30

3.1        "Når barn strever og samarbeidet mellom de voksne blir vanskelig – hvordan kan vi legge til rette for konstruktive                            samtaler?" - Erfaringer fra relasjonsarbeid i en terapikontekst

              Sissel Torsvik og Siril Cock Aschjem, Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge

Når barn av ulike grunner strever på skolen, forsterkes behovet for et godt samarbeid og samspill mellom foreldre og skole. Likevel er det ofte nettopp i disse situasjonene at samarbeidet utfordres, og i enkelte tilfeller kan det låse seg helt. Hvordan kan man da komme i posisjon for å etablere et gjensidig, anerkjennende og problemløsende samarbeid?

Med utgangspunkt i bred erfaring fra terapeutisk arbeid med foreldre, vil foreleserne dele erfaringer og teori knyttet til utvikling av samarbeidsallianser og bruk av problemløsning. De vil presentere en praksisnær tilnærming til problemløsning basert på hypotesen om at erfaringer fra terapirommet kan overføres og være til nytte i relasjonen mellom lærer og foreldre i en skolekontekst.

3.2        AVLYST «Barn, unge og digital risiko anno 2025 – topp ti innsikter fra forskningen»

             Elisabeth Staksrud, Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo

3.3        "Når gode tiltak skal fungere i praksis: Hvorfor implementering er nøkkelen"
             Anette Arnesen Grønlie, Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge

Selv tiltak med god forskningsstøtte gir begrensede resultater dersom implementeringen ikke ivaretas på en systematisk og langsiktig måte. For å oppnå varige endringer i skolen, er det avgjørende å forstå hva implementering faktisk er og innebærer, samt hvilke faktorer som påvirker gjennomføring, forankring og vedlikehold.

Parallellsesjonen gir en innføring i sentrale teoretiske perspektiver på implementering, med særlig vekt på hvordan disse kan anvendes i en skolekontekst. Vedlikehold – det å sikre at gode tiltak varer over tid – løftes frem som en kjerneutfordring. Faktorer som ledelse, organisatorisk støtte og prioritering, samt strukturer for oppfølging og tilrettelegging, belyses som viktige for bærekraftig praksis.

Det trekkes også veksler på eksempler fra andre kommunale tjenester for å vise hvordan implementeringsprinsipper kan tilpasses ulike rammer. I tillegg presenteres funn fra forskningsprosjektet Støtte til mestring, som undersøker effekt og implementering av en ny foreldreveiledningsintervensjon for barn med begynnende internaliserende og/eller eksternaliserende vansker. Eksemplene belyser hvordan kunnskap om implementering kan anvendes i praksis, slik at det til slutt bidrar til å styrke elevers trivsel og læring.

3.4        Klasseskillet i klasserommet: Hvordan fattigdom og ulikhet påvirker læring og hva vi kan gjøre med det

     Ingvild Stjernen Tisløv, Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge

Parallellsesjonen tar for seg den økende sosiale ulikheten i utdanningssystemet vårt.

Vi vet at barn og unge kommer til skolen med ulik bakgrunn og forutsetninger, men hvordan påvirker egentlig levekårsutfordringer og fattigdom elevers læring og trivsel?

Og hva kan lærere og skoleledere gjøre for å utjevne disse forskjellene? Når målet er å gi alle barn like muligheter til å lykkes, er vi nødt til å forholde oss til klasseskillene i klasserommet.

© 2025 NUBU – Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge

bottom of page