Program 2019
Vi tar forbehold om endringer i programmet fram mot konferansen.
Torsdag 12. september
08:00 - 09:00 Registrering og kaffe/te
09:00 - 09:30 Åpning av konferansen ved kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner
09:30 - 10:30 The Role of Social, Emotional and Behavioral Wellness in Positive Behavior Support (Sal A)
– Rob Horner, University of Oregon
10:30 - 11:00 Pause med frisk frukt og nøtter
11:00 - 12:00 The Role of Social, Emotional and Behavioral Wellness in Positive Behavior Support forts.
12:00 - 13:00 Lunsj
13:00 - 14:00 Parallellsesjon 1 – les mer om innholdet i sesjonene her
1.1 Implementing Check-in-/Check-out (CICO) as Tier II interventions with comprehensive adoption of PALS (Sal C)
– Rob Horner, University of Orego
1.2 Konsekvenser og tiltak i forhold til mobbing del 1 (Sal B)
–Thormod Idsøe, NUBU og Klara Øverland, Universitetet i Stavanger
1.3 Hvordan kan TIBIR sikre gode tiltak for elever med utfordringer i skolen? (Forum)
– Jorid Bjørkås, NUBU, Kristin H. Hope og Trude Devik TIBIR-koordinator Bergen kommune
1.4 Kva ser vi - Kva gjer vi. Samtaler med elever (Auditoriet)
– Inge Nordhaug, RVTS
1.5 År to med implementering, hva har PALS gjort med Hofstad? (Møterom 1)
– Hofstad skole
1.6 PALS på ungdomskole og på 1-10 skoler (Møterom 4)
– Killingrud ungdomskole og Grue barne- og ungdomsskole
14:00 - 14:30 Pause med energistykke og smoothie
14:30 - 15:30 Parallellsesjon 2 – les mer om innholdet i sesjonene her
2.1 Konsekvenser og tiltak i forhold til mobbing del 2 (Sal B)
– Thormod Idsøe, NUBU og Klara Øverland, Universitetet i Stavanger
2.2 Elevinvolvering i implementeringen av PALS kjernekomponenter (Sal C)
– Tone Tveit Rosenlund, Kunnskapssenteret og Trine Nordfjellmark, PPT i Asker kommune, og ansatte ved Borgen
og Hovedgården ungdomsskole.
2.3 PALS på SFO (Møterom 4)
– Frode Heiestad, NUBU, Kai Hermansen, Undervisningsinspektør, SFO-leder, Kurland skole Mostafa Kroop, SFO leder, Sjøskogen skole
2.4 Skolens kartlegging av elevenes læring og utvikling: Utfordringer og muligheter (Møterom 1)
– Anne Arnesen, NUBU
2.5 Åt samma håll – skola och föräldra i ett positivt samarbete (Forum)
– Petra Jerne Skolbackeskolan i Bergsjön, Göteborg, Åsa Wallentin och Patric Bengtsson, Utvecklingscentrum
för barns psykiska hälsa, Västra Götalandsregionen, Göteborg.
2.6 Jeg passer inn! Alle for en og en for alle! - INKLUDERING & MESTRING = PALS & SmART (Auditoriet)
– Hilde Marie Westhagen-Kirkevold og Line Høvik Zondag, Herstad skole, Færder kommune
15:30 - 16:00 Pause
16:00 - 17:00 Gutter og jenter i skolen – finner vi kjønnsforskjeller i PALS-skolene? (Sal A)
– Terje Ogden, NUBU
Fredag 13. september
09:00 - 10:30 Hvordan skape en sterk innovasjon på temaet mobbing? (Sal A)
– Pål Roland, Universitetet i Stavanger
10:30 – 11:00 Pause med frisk frukt og nøtter
11:00 - 12:00 Parallellsesjon 3 – les mer om innholdet i sesjonene her
3.1 Kapasitetsbygging, implementeringskvalitet og videreføringsprosessen (Sal C)
– Pål Roland, Universitet i Stavanger
3.2 Har PALS noen langtidseffekter? (Møterom 4)
– Mari-Anne Sørlie, NUBU
3.3 Bruk av PALS-verktøy i krevende saker (Sal B)
– Ann Ragnhild Aasprong og Marit Ørbo, Ski PPT
3.4 Sosial kompetanse – hvordan bruke verktøy i PALS (Møterom 1)
Hvordan jobbe for å sikre systematisk arbeid med PALS og sosial kompetanse
– Hordvik skole
Sjekk inn – sjekk ut (SISU) – hvordan legge til rette for mestring av skolehverdagen?
– PALS-skolene i Eidsvoll kommune
3.5 Stille og innadvendte elever: Hvordan se og hjelpe dem i skolen? (Sal A)
– Anne Arnesen, NUBU og Geir Nyborg, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
3.6 Samarbeidslæring i klasserommet - i tråd med ny overordnet del! (Forum)
– Robert Flatås, rektor Stanghelle skole
3.7 En trygg digital hverdag for barn og unge – hva bør skolen gjøre? (Auditoriet)
– Kjersti Botnan Larsen, Barneombudet
12:00 - 13:00 Lunsj
13.00 – 14.15 Livsmestring og etikk: noen utfordringer (Sal A)
– Henrik Syse, Prio (Institutt for fredsforskning)
14:15 - 14.30 Vel hjem