Parallellsesjon 1 torsdag kl. 12.30 - 13.30
1.1 The Impact of Classroom Inclusion on Educational Outcomes and Youth Connectedness: Findings from 5+ Years of Research
Rhonda Nese, University of Oregon
1.2 "PALS i 20 år - hvordan holde fokuset oppe?" og "Ny som PALS-skole - hva kan vi lære?"
Nordli skole og Tonning skole
1.3 TBA
1.4 PALS og ADHD – på hvilken måte kan PALS-modellen bidra til inkludering av elever med ADHD?
Mari Nag, Bergen Kompetansesenter for Læringsmiljø (BKL)
Om presentasjonen: Et sentralt tema i dagens kultur er overmedisinering og overdiagnostisering, da særlig av ADHD-diagnosen. En tilstand, hvor barn og unge ofte blir tilbudt hjelp i form av sentralstimulerende medisiner. I denne presentasjonen vil vi se nærmere på PALS- modellens pedagogiske og organisatoriske prinsipper, og hvorvidt disse fungerer som tilrettelegging for elever med ADHD. I presentasjonen vil det legges fram konkrete eksempler på hvordan lærer jobber basert på intervjuer og observasjoner som er gjort i PALS-skoler.
Det kan se ut til at PALS-modellen fungerer godt for elever med ADHD. En finner også stort samsvar mellom offentlige anbefalinger og tilrettelegging for elever med ADHD, og prinsippene som blir tatt i bruk i PALS.
© 2025 NUBU – Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge