top of page

Parallellsesjon 1 torsdag kl. 12.30 - 13.30

1.1           The Impact of Classroom Inclusion on Educational Outcomes and Youth Connectedness: Findings from 5+ Years of Research

                    Rhonda Nese, University of Oregon     

                                

1.2            "PALS i 20 år -  hvordan holde fokuset oppe?" og  "Ny som PALS-skole - hva kan vi lære?"

                    Nordli skole og Tonning skole

 

1.3           TBA

1.4           PALS og ADHD – på hvilken måte kan PALS-modellen bidra til inkludering av elever med ADHD? 

       Mari Nag, Bergen Kompetansesenter for Læringsmiljø (BKL)

Om presentasjonen: Et sentralt tema i dagens kultur er overmedisinering og overdiagnostisering, da særlig av ADHD-diagnosen. En tilstand, hvor barn og unge ofte blir tilbudt hjelp i form av sentralstimulerende medisiner. I denne presentasjonen vil vi se nærmere på PALS- modellens pedagogiske og organisatoriske prinsipper, og hvorvidt disse fungerer som tilrettelegging for elever med ADHD. I presentasjonen vil det legges fram konkrete eksempler på hvordan lærer jobber basert på intervjuer og observasjoner som er gjort i PALS-skoler.

 

Det kan se ut til at PALS-modellen fungerer godt for elever med ADHD. En finner også stort samsvar mellom offentlige anbefalinger og tilrettelegging for elever med ADHD, og prinsippene som blir tatt i bruk i PALS.

© 2025 NUBU – Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge

bottom of page