Handouts fra PALS-konferansen 2023
Adult Responsibility in Schools: Equity and Student Success - De voksnes ansvar for å sikre like muligheter for at elever kan oppleve mestring i skolen. Terrance M. Scott, University of Louisville
Teaching Social Skills as a Tier 2 Strategy - Å undervise i sosiale ferdigheter som en strategi på selektert nivå. Terrance M. Scott, University of Louisville
Uro og utvikling av ferdigheter. Magnar Ødegård, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
Hvordan like de vi "ikke liker". Rebecca Ervik-Jeannin, Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge
PALS-modellen som systemrettet arbeid i skolen. Frode Heiestad, Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge, Anne Line Holen og Ingrid Hendis, Nordre Follo PPT
Ledelse i klasserommet. Martin Karlberg, Universitetet i Uppsala
Hvordan kan ulike måter å forstå «barn som strever» legge føringer for hvordan vi møter mangfoldet? Kristian Øen, NLA-høgskolen i Bergen
Å se PALS med nye øyne - når vi har vært PALS-skole i mange år. Even Buen Halvorsen, Hagaløkka skole, Asker
Helsefremmende PALS. Ann Kristin Johansen, Færder kommune, Lill Kristin Høier Sandvik og Unni Skogbakke, Labakken skole, Færder og Frode Heiestad, NUBU.
Ny som PALS-skole. Evy Stabell, Tina Giæver Havøysund skole & Ina Leonhardsen PPD Midt-Finnmark IKS
Når hjelpsomme samtaler kan være vanskelige - hvordan komme i posisjon? Erfaringer fra relasjonsarbeid med foreldre-barn samspill i en foreldreveiledningskontekst. Sissel Torsvik og Siril Cock Aschjem, Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge
The Impact of Classroom Inclusion on Educational Outcomes and Youth Connectedness . Rhonda N.T. Nese, University of Oregon
Fredag 15. september
Lærer-elev relasjonar – ein bærebjelke i skulebaserte intervensjonar og anna pedagogisk verksemd. Sigrun Ertesvåg, Læringsmiljøsenteret, Universitet i Stavanger
Heilskapleg og differensiert arbeid med utvikling av trygge og gode læringsmiljø. Sigrun Ertesvåg, Læringsmiljøsenteret Universitet i Stavanger
Et eksempel på at øving på sosiale ferdigheter skaper ro i klasserommet Lærere fra 3. trinn, Lill Kristin Høier Sandvik, Unni Skogbakke, Labakken skole, Færder og Torgunn Skaaland, PALS-mentor
Hvordan støtte lærerne i arbeidet med elever som strever med innadvendt atferd? Stine Solberg, Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet
TIBIR og PMTO – helhet rundt eleven, samarbeidet mellom hjem og skole. Jorid Bjørkås, NUBU og Bente Styve Pettersen, Bufetat
20 år med PALS. Terje Ogden & Mari-Anne Sørlie, NUBU (blir ikke lagt ut)
Hvordan vi jobber med trygghetsplaner og sosiale ferdigheter på Brekstad skole. Barbro Eikset & Johannes Killingbergtrø, Brekstad skole, Ørland
Mangfold og inkluderende fellesskap. Lene Margrethe Bredesen og Therese Hauge, Kvernevik skole Stavanger
Å arbeide systematisk med PALS-modellen og PALS og TIBIR -ja takk, begge deler. Erfaring fra to rektorer Viviann Midtbø, Skavøypoll skule og Annelin Refvik, Raudeberg skule, Kinn
Avslutning ved Alexander Skadberg - Fra problembarn til problemløser