Handouts 2019
Handouts blir lagt ut fortløpende etter hvert som vi får de fra foredragsholderne.
Torsdag 12. september
09:30 - 10:30 The Role of Social, Emotional and Behavioral Wellness in Positive Behavior Support
– Rob Horner, University of Oregon
13:00 - 14:00 Parallellsesjon 1
1.1 Implementing Check-in-/Check-out (CICO) as Tier II interventions with comprehensive adoption of PALS
– Rob Horner, University of Orego
1.2 Konsekvenser og tiltak i forhold til mobbing del 1
–Thormod Idsøe, NUBU og Klara Øverland, Universitetet i Stavanger
1.3 Hvordan kan TIBIR sikre gode tiltak for elever med utfordringer i skolen?
– Jorid Bjørkås, NUBU, Kristin H. Hope og Trude Devik TIBIR-koordinator Bergen kommune
1.4 Kva ser vi - Kva gjer vi. Samtaler med elever
– Inge Nordhaug, RVTS
1.5 År to med implementering, hva har PALS gjort med Hofstad?
– Hofstad skole
1.6 PALS på ungdomskole og på 1-10 skoler
– Killingrud ungdomskole og Grue barne- og ungdomsskole
14:30 - 15:30 Parallellsesjon 2
2.1 Konsekvenser og tiltak i forhold til mobbing del 2
– Thormod Idsøe, NUBU og Klara Øverland, Universitetet i Stavanger
2.2 Elevinvolvering i implementeringen av PALS kjernekomponenter
– Tone Tveit Rosenlund, Kunnskapssenteret og Trine Nordfjellmark, PPT i Asker kommune, og ansatte ved Borgen og Hovedgården ungdomsskole.
2.3 PALS på SFO
– Frode Heiestad, NUBU, Kai Hermansen, Undervisningsinspektør, SFO-leder, Kurland skole Mostafa Kroop, SFO leder, Sjøskogen skole
2.4 Skolens kartlegging av elevenes læring og utvikling: Utfordringer og muligheter
– Anne Arnesen, NUBU
2.5 Åt samma håll – skola och föräldra i ett positivt samarbete
– Petra Jerne Skolbackeskolan i Bergsjön, Göteborg, Åsa Wallentin och Patric Bengtsson, Utvecklingscentrum för barns psykiska hälsa, Västra Götalandsregionen, Göteborg.
2.6 Jeg passer inn! Alle for en og en for alle! - INKLUDERING & MESTRING = PALS & SmART
– Hilde Marie Westhagen-Kirkevold og Line Høvik Zondag, Herstad skole, Færder kommune
16:00 - 17:00 Gutter og jenter i skolen – finner vi kjønnsforskjeller i PALS-skolene?
– Terje Ogden, NUBU
Fredag 13. september
09:00 - 10:30 Hvordan skape en sterk innovasjon på temaet mobbing?
– Pål Roland, Universitetet i Stavanger
11:00 - 12:00 Parallellsesjon 3
3.1 Kapasitetsbygging, implementeringskvalitet og videreføringsprosessen
– Pål Roland, Universitet i Stavanger
3.2 Har PALS noen langtidseffekter?
– Mari-Anne Sørlie, NUBU
3.3 Bruk av PALS-verktøy i krevende saker
– Ann Ragnhild Aasprong og Marit Ørbo, Ski PPT
3.4 Sosial kompetanse – hvordan bruke verktøy i PALS
Hvordan jobbe for å sikre systematisk arbeid med PALS og sosial kompetanse
– Hordvik skole
Sjekk inn – sjekk ut (SISU) – hvordan legge til rette for mestring av skolehverdagen?
– PALS-skolene i Eidsvoll kommune
3.5 Stille og innadvendte elever: Hvordan se og hjelpe dem i skolen?
– Anne Arnesen, NUBU og Geir Nyborg, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
3.6 Samarbeidslæring i klasserommet - i tråd med ny overordnet del!
– Robert Flatås, rektor Stanghelle skole
3.7 En trygg digital hverdag for barn og unge – hva bør skolen gjøre?
– Kjersti Botnan Larsen, Barneombudet
13.00 – 14.15 Livsmestring og etikk: noen utfordringer
– Henrik Syse, Prio (Institutt for fredsforskning)