09:30 - 11:30 Creating Schools for Everyone: Environmental Changes through Student Voice and Leadership
Rhonda Nese, University of Oregon
12:30 - 13:30 Parallellsesjon 1
Rhonda Nese, University of Oregon
1.2 PALS i 20 år - hvordan holde fokuset oppe?
Tone Østvold Almsbakke, Connie Andås Enge og Marit Lie, Nordli skole
"Ny som PALS-skole - hva kan vi lære?"
Benedicte Garlid Storaker, Tonning skole
1.3 Erfaringer med utforskende undervisning som et inkluderingsgrep på en PALS-skole
Arnestad skole
Pals på SFO - Fellesskap gjennom problemløsningsmodellen
Ranin H. Dakho Filip og Pål Høgli, Hagaløkka SFO
1.4 PALS og ADHD – på hvilken måte kan PALS-modellen bidra til inkludering av elever med ADHD?
Mari Nag, Bergen Kompetansesenter for Læringsmiljø (BKL)
2.1 Hvordan jobbe enda bedre med elever som trenger støtte på selektert og indikert nivå?
Signe Kjelsrud, Nasjonal utviklingssenter for barn og unge
2.2 "Hjernevennlig skole" - hva betyr det?
Lene M. Bredesen, Kvernevik skole
2.3 Hvordan kan kartlegginger bidra til inkludering av elever
Anne Arnesen, NUBU og May Britt Monsrud, Statped, avdeling språk og tale
15.30 - 16:30 "Den pedagogiske paradoksaleffekten
Kristian Øen, NLA Høgskolen i Bergen
Fredag 19. september 19. september
09:00 - 10:00 Om barn i balanse - nye perspektiver på inkludering
Cecile Evertsen, Læringsmiljøsenteret, Stavanger
10:30 - 11:30 Parallellsesjon 3
3.1 Når barn strever og samarbeidet mellom de voksne blir vanskelig – hvordan kan vi legge til rette for konstruktive samtaler?" - Erfaringer fra relasjonsarbeid i en terapikontekst
Sissel Torsvik og Siril Cock Aschjem, Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge
3.3 "Når gode tiltak skal fungere i praksis: Hvorfor implementering er nøkkelen - lysbilder blir ikke delt
Anette Arnesen Grønlie, Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge
Ingvild Stjernen Tisløv, Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge
12.30 - 13.30 Parallellsesjon 4
4.1 Skolen som "normaliseringsmaskin"
Anne Cathrine Bartvik & Ragnhild Bjørknes, Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge
4.2 "Hvordan skape engasjement for PALS-arbeidet?”
Heggedal skole og PALS-veiledere i Asker kommune
4.3 «SNAP – støtte til elevers regulering av sterke negative følelser i teori og praksis»
May Synøve Langfeldt Engen - Mysen skole, Frode Heiestad, Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge
4.4 Når eleven ikke kommer på skolen - hva kan vi gjøre?
Aud Haugbjørg, Nasjonal enhet for behandlingstiltak (NABE)
14:00 - 15:00 Skjerm barna" - Et foredrag for deg som synes at ungene er for mye på skjerm og vil bidra til å ta barndommen tilbake! (ingen lysbilder)
Maja Lunde, forfatter
© 2025 NUBU – Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge