Handouts fra
PALS-konferansen 2015
Handouts finner du ved å klikke på tittelen til det aktuelle innlegget.
-
Building Systems that Promote and Sustain Evidence Based Practices, part I – Susan Barrett
-
Building Systems that Promote and Sustain Evidence Based Practices, part II – Susan Barrett
-
Skoler som lærende organisasjoner – retorikk eller realitet? – Knut Roald
-
Positive effekter av PALS for både skoler, lærere og risikoelever – Terje Ogden
-
Hvordan kan PALS-modellen bidra til å styrke elevers psykiske helse? – Terje Ogden
SESJON 1
Torsdag kl. 13:00–14:00
– Susan Barrett, Sheppard Pratt Health System
1.2 Implementering av PALS i SFO
– Hilde Vorkinn, Bondi SFO
1.3 Sosial kompetanse og mobbeforebyggende innsats i PALS
– Kristin Berven Sæterstøl og Anne Myhrvold, Mjølkeråen skole
1.4 Hvordan opprettholde interessen for PALS-arbeidet på skolen?
– Anders Heimdal og Jo Wangen, Ytre Enebakk skole
1.5 Implementering av PALS i barnehage
– Ingunn Byrkjedal, Atferdssenteret
1.6 Fravær og skolevegring – skolens rolle
– Trude Havik, Læringsmiljøsenteret i Stavanger
SESJON 2
Torsdag kl. 14:30–15:30
2.1 Relasjonsorientert klasseledelse
– Lasse Dahl, Utdanningsetaten i Oslo
2.3 Psykisk helse hos barn - hva kan skolen gjøre?
– Linda Haukeland, Ådnamarka skole og Lars Håbrekke, Lone skole
2.4 Elevmedvirkning i PALS
– Mona Engebretsen, PALS-veileder Asker kommune
– Renate Blomli Winnes, Øren skole, Drammen
2.7 Implementering av PALS i Vaksdal
kommune : "Å palsa" – kulturendring på ungdomssteget
– Magnar Helland, Dale Barne- og ungdomsskole og Trine Hesjedal, Vaksdal kommune
SESJON 3
Fredag kl 10:30–12:00
3.1 De evnerike elevene / elever med høyt akademisk potensiale
– Ella Idsøe, Læringsmiljøsenteret, Universitet i Stavanger
3.2 I - PALS – den integrerte PALS-modellen
Universell kartlegging av sosiale ferdigheter og leseferdigheter
– Wilhelm Meek-Hansen, Atferdssenteret, Kristian Nilsen, VOKAL (Conexus), Birgitte Søgaard og Hanne-Marit Medalen, Bøleråsen skole, Ski
3.3 Arbeid med kvalitetsutvikling, de praktiske grepene
– Kjell Jensen, PALS-veileder Nøtterøy kommune
3.5 Småsteg – steg for steg for tidlig læring og ferdighetstrening i barnehagen
– Jan Erik Ruud, Prososial
3.6 Erfaring med oppstart av SNAP +
– Anlaug Mork, Stenseth skole, Grethe Eggerud, Solberg skole, Trine Solvang, Langmyra skole og Hanne B. Holsæter, Molde kommune.
3.7 Emosjonsregulering for ansatte i skolen
– Siril C. Aschjem, Atferdssenteret/Bufetat